Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN BV LIFECOMFORT:
1. Definities
Voor de toepassing van de algemene voorwaarden moet worden verstaan onder:
o aannemer: Lifecomfort BV met maatschappelijke zetel te 9185 Overslag, Overslag 18A . Ondernemingsnummer BE 0784.226.885
o cliënt: iedere natuurlijke of rechtspersoon die ventilatie en/of aanverwante werken en bijhorende goederen bij de aannemer bestelt.
o overeenkomst: het geheel der verbintenissen tussen de aannemer en de cliënt met betrekking tot de bestelde ventilatie en/of aanverwante werken en de bijhorende goederen bij de aannemer bestelt.
2. Tijdstip van de overeenkomst
Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de overeenkomst tot stand komt op de datum dat de bestelbon/offerte van de aannemer door de cliënt werd ondertekend.
3. Uitvoering van de overeenkomst
De tussen partijen overeengekomen uitvoeringstermijnen zijn niet bindend en kunnen geen aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst en/ of tot enigerlei schadevergoeding in welke zin dan ook. De uitvoering van de
overeenkomst geschiedt volgens de door cliënt ondertekende technische tekening. De cliënt zorgt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor afdoende toevoer van nutsvoorzieningen, enz. en waarvan de aannemer zonder enige aanrekening van kosten gebruik kan maken. De cliënt zorgt er tevens voor dat
er tijdens de uitvoering van de werkzaamheden geen andere partijen (schilders, loodgieters, enz.) dan de aannemer op de werf aanwezig zijn.
Indien de goede uitvoering van de werken het vereist, zal de aannemer de technische tekening(en) wijzigen aangepast aan de werkomstandigheden met een mogelijke prijsverhoging tot gevolg. De cliënt zal hiervan steeds in kennis worden gesteld. In geval van faillissement, collectieve schuldenregeling en elke andere indicatie van kennelijk onvermogen in hoofde van de cliënt, behoudt de aannemer zich het recht voor om de uitvoering te weigeren, dan wel de lopende uitvoering van de werken op te schorten of een waarborgsom te zien, zonder dat de aannemer hiervoor ten aanzien van de cliënt tot enige schadevergoeding gehouden is.
4. Betalingsmodaliteiten
Alle betalingen geschieden in euro.
De cliënt is gehouden om uiterlijk 5 dagen na ontvangst van voorschotfactuur een voorschot te betalen gelijk aan minimaal 30% van de bestelde werken en/ of bijhorende materialen. Het saldo dient te worden voldaan bij de uitreiking van de factuur. De betaling wordt geacht te zijn gedaan vanaf het ogenblik dat de rekening BE56 0019 2653 5588 van de aannemer is gecrediteerd. Bij gebreke aan de ontvangen betalingen op de vervaldag der facturen, is de cliënt van
rechtswege en zonder voorafgaandelijke in-morastelling een jaarlijkse verwijlintrest van 12% verschuldigd, te rekenen vanaf de vervaldag der openstaande facturen. Bij gebreke aan ontvangen betaling op de vervaldag der facturen is de cliënt gehouden tot de betaling van een schadevergoeding gelijk aan 12% van het factuurbedrag met een minimumbedrag van 250 euro, overminderd het recht van de aannemer om de werkelijke schade te bewijzen indien deze de vooropgestelde 12% overschrijdt.
5. Opzegging – beëindiging – annulering
Binnen 14 werkdagen, te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van het contract/offerte, heeft de consument het recht om zonder kosten zijn aankoop te herroepen, op voorwaarde dat hij de onderneming hiervan bij een ter post aangetekende brief op de hoogte brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken is nietig. Wat betreft het in acht nemen van de termijn is voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt voor het verstrijken ervan.
De cliënt die de overeenkomst beëindigd na de wettelijke opzegperiode of het nalaat de aannemer te verwittigen dat de plaatsing niet kan doorgaan op afgesproken datum, is aan de aannemer een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 30% van de overeengekomen werken, te vermeerderen met de goederen die door de aannemer specifiek voor de uitvoering van de bestelde werken werden aangekocht.
6. Meerwerk
De aannemer is gerechtigd meerwerk in rekening te brengen. Als meerwerk wordt
beschouwd al hetgeen door de aannemer hetzij op verzoek of last van de
opdrachtgever, hetzij op last van derden die in naam en voor rekening van de
opdrachtgever optreden, of ingevolge nieuwe dan wel gewijzigde voorschriften boven de in de overeenkomst uitdrukkelijk vastgelegde hoeveelheden en/of soorten te verwerken materialen worden geleverd en/of aangebracht, dan wel boven de in die overeenkomst omschreven werkzaamheden worden gepresteerd.
7. Prijzen
De bestelde werken dienen behoudens andersluidend schriftelijk akkoord te worden uitgevoerd binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de ondertekening van bestelbon, bij gebreke waaraan de aannemer gerechtigd is om de aangenomen prijs te verhogen met 5% op het overeengekomen totaal. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat voor zover de wettelijke en/of reglementaire kosten in welke vorm dan ook wijzigen en waaronder bij wijze van voorbeeld doch niet limitatief wijziging in het BTW-tarief en/of taksen op goederen, de overeengekomen prijzen zullen worden aangepast met deze wettelijke en/of reglementaire kosten.
8. Klachten – aanvaarding van de facturen
Bij beschadiging, onvolledigheid, vergissing of ieder ander zichtbaar gebrek is de cliënt ertoe gehouden de uitgevoerde werken onmiddellijk te weigeren bij gebreke waaraan hij geacht wordt de betrokken werken met inbegrip van de eventuele zichtbare gebreken te hebben aanvaard. Een gebrek aan overeenstemming in
de door de aannemer geleverde consumptiegoederen dienen aan de aannemer te
worden medegedeeld uiterlijk twee maanden vanaf de dag waarop de cliënt het
gebrek heeft vastgesteld. Partijen komen overeen dat de factuur wordt geacht door
de cliënt definitief te zijn aanvaard wanneer de cliënt gedurende 15 dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de factuur deze niet schriftelijk heeft geprotesteerd.
9. Waarborg & beperking van aansprakelijkheid
De waarborg is in geen enkel geval van toepassing bij onvolledige of laattijdige betaling van het factuurbedrag.
o een waarborg van 2 of 5 jaar (vermelding op bestelbon)wegens een gebrek in
overeenstemming in de door de aannemer geleverde consumptiegoederen mits
deze conform de meegeleverde handleiding werden gebruikt
o In de onderstaande niet-limitatief opgesomde gevallen vervallen de
waarborgen en/of is de aannemer niet gehouden aan de cliënt en/of derden een
schadevergoeding te betalen daarin uitdrukkelijk begrepen een vergoeding van
rechtstreekse of onrechtstreekse schade, winstderving, schade aan goederen
en/of schade aan personen: nalatigheid van de cliënt en/of diens aangestelden,
electrische overspanning, vallen of inbrengen van vreemde voorwerpen,
ongevallen, vandalisme, extreme weersomstandigheden, afwezigheid van een
leidingenplan, aanwezigheid van derden en/of hun goederen en materialen
tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden, uitvoering van de werkzaamheden op onbewaakte plaatsen, onrechtmatige oproepen, elke herstelling of onderhoud en iedere aanpassing en/of wijziging door personen daartoe niet door de aannemer schriftelijke gemachtigd en bovendien draagt de cliënt elk risico voor elke schade die daaruit voortvloeit, , onregelmatige werking van de apparatuur waarmee de geleverde producten verbonden werden,
beschadigingen van verf of krassen op het apparaat en/of onderdelen ervan, de
permanente werking van de ventilatietoestellen onderbreken door deze af te zetten of uit de elektriciteit te trekken of nog andere, het wijzigen van de karakteristieken en/of het toevoegen en/of verwijderen van onderdelen, indien de goederen en/of materialen werden bewerkt of gewijzigd, indien
de aanwijzingen van de aannemer niet correct werden nageleefd, indien de
goederen of materialen op een ongepaste manier verkeerd of abnormaal werden
gebruikt of gehanteerd, indien de goederen of materialen niet werden gebruikt in
overeenstemming met hun bestemming. De cliënt verklaart door de aannemer volledig op de hoogte te zijn gebracht inzake karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en beperkingen van de apparatuur alsook inzake de problemen van aanpassing, installatie/ integratie en uitbreiding die zich kunnen stellen.
o Waarborgen zijn niet van toepassing bij elke vorm van wanbetaling.
10. Oplevering
De oplevering van de werken gebeurt bij het einde van de werken. De cliënt is op de hoogte van de werkdag en dient aanwezig te zijn. Bij afwezigheid kan Life Comfort niet opleveren en gaat de klant aldus akkoord met de uitgevoerde werken. De betaling van de factuur geldt als definitieve aanvaarding en tegensprekelijke eindoplevering van de uitgevoerde werken.
11. Verzaking
Het feit dat een partij niet of slechts gedeeltelijk gebruik maakt van de rechten die haar door deze algemene voorwaarden worden toegekend, kan door de andere partij niet worden ingeroepen als zijnde een verzaking van de rechten ingesteld bij onderhavige factuurvoorwaarden.
12. Nietigheidsclausule
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst, of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan , noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is. Ingeval van nietigheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
13. Toepasselijk recht en rechterlijke bevoegdheid
De overeenkomst van levering van diensten wordt beheerst en geïnterpreteerd door het recht van het Koninkrijk België. Bij eventuele geschillen zijn enkel de rechtbanken en gebeurlijk het vredegerecht van het arrondissement waarbinnen de maatschappelijke zetel van de aannemer valt, bevoegd.
A L G E M E N E V E R K O O P S V O O R W A A R D E N L I F E C O M F O R T B V
Art. 1 – Geldende voorwaarden: Behoudens andersluidende, uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst zijn enkel de hiernavolgende algemene voorwaarden van toepassing op elke overeenkomst met onze firma, met uitsluiting van de voorwaarden die zouden voorkomen op de documenten van de contractant.
De contractant wordt geacht deze voorwaarden te kennen en onherroepelijk te aanvaarden door het afsluiten van de koopovereenkomst, ongeacht de bedingen, die zouden voorkomen op het besteldocument of enig ander document dat uitgaat van de contractant.
De nietigheid, het verval of het niet-uitvoerbare karakter van alle of een deel van deze algemene voorwaarden, leidt nooit tot de nietigheid van deze algemene voorwaarden in hun geheel. De geheel of gedeeltelijk nietige, vervallen of niet-uitvoerbare bepaling wordt verondersteld niet geschreven te zijn.
Art. 2 – Prijsaanbiedingen en offertes: Alle prijsaanbiedingen zijn vrijblijvend tot op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst. Deze hebben een geldigheidsduur van 2 maanden. De aan onze firma overgemaakte orders evenals de door de vertegenwoordigers afgesloten overeenkomst zijn slechts bindend na schriftelijke bevestiging door onze firma. Alle prijzen zijn steeds exclusief BTW. Alle gequoteerde prijzen zijn netto. Er kunnen geen bijdragen worden geëist van welke aard ook, noch kortingen voor voorafbetaling of voor andere redenen. Alle lasten, taksen, intresten en douanekosten, tegenwoordige, toekomstige of achterstallige, vallen ten laste van de medecontractant.
Alle offertes zijn louter informatief en kunnen niet als bindend beschouwd worden.
Art. 3 – Eigendomsvoorbehoud: Geleverde of in voorkomend geval, nog te leveren goederen, blijven eigendom van onze firma tot na volledige betaling van de gefactureerde prijs en alle gebeurlijk verschuldigde bijhorigheden.
De contractant erkent dat dit beding hem ter kennis is gebracht en werd aanvaard vóór de levering. De contractant verbindt zich ertoe de goederen niet te vervreemden zolang zij onder huidig eigendomsvoorbehoud vallen.
De geleverde roerende goederen kunnen niet onroerend worden door bestemming of incorporatie zolang zij onder huidig eigendomsvoorbehoud vallen.
Art. 4 – Klachten: Alle klachten en protesten nopens geleverde goederen of uitgeschreven facturen dienen op straffe van verval binnen de acht dagen na levering of facturatie per aangetekend schrijven, gericht aan onze maatschappelijke zetel, ter kennis worden gebracht. Na het verstrijken van deze termijn worden geen klachten meer aanvaard.
Art. 5 – De ondertekening van de afleveringsbon door de contractant houdt in dat de contractant de goederen in perfecte staat heeft ontvangen en de levering aanvaard wordt. Eventuele zichtbare gebreken van de goederen worden aldus volledig gedekt door de ondertekening van de afleveringsbon. Onze firma veronderstelt dat de ondertekenaar van de afleveringsbon de contractant wettelijk mag verbinden en daartoe door deze gevolmachtigd is. Indien dit niet het geval is zal de contractant onze firma op voorhand per brief in kennis stellen welke personen de afleveringsbon mogen ondertekenen. In geval van voorbehoud of van weigering van ondertekening van de afleveringsbon zal de levering als aanvaard beschouwd worden, tenzij de contractant onze firma binnen de 48 uur per aangetekend schrijven op de hoogte brengt van de redenen van niet-aanvaarding. Deze redenen dienen te zijn vergezeld van bewijsstukken.
Art. 6 – Annulering: In geval van annulering van een bestelling door de contractant is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd t.b.v. 30% van het totaal bedrag van de bestelling. In geval van gedeeltelijke annulering wordt de schadevergoeding berekend op het bedrag dat correspondeert met het geannuleerde gedeelte.
Art. 7 – Betalingen: Alle betalingen dienen te geschieden op onze maatschappelijke zetel, binnen de 30 dagen na factuurdatum en zonder korting, in EUR of in de valuta waarin de factuur is opgesteld.
In geval van niet-betaling op de vervaldag is op het openstaand saldo van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd t.b.v. 12%, zelfs indien termijnen van respijt worden toegekend.
In hetzelfde geval wordt het schuldsaldo van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 12% van het totale factuurbedrag, dit ter dekking van de buitengerechtelijke inningskosten, met een minimum van 125,- EUR en een maximum van 1.750,- EUR, onverminderd de kosten van gebeurlijke gerechtelijke inning. De contractant is niet gerechtigd om enig bedrag in te houden op de facturen van onze firma. Zelfs indien er opmerkingen werden geformuleerd omtrent de geleverde goederen blijft de contractant gehouden tot integrale betaling op de vervaldag. Ter waarborg van zijn betalingsverbintenissen doet de contractant hierbij afstand en overdracht, ten voordele van onze firma, die aanvaardt, van alle vergoedingen, inkomsten, uitkeringen, tegoeden en in het algemeen van welk danige vorderingen van welke aard ook, ten aanzien van welke schuldenaar ook.
Deze afstand gebeurt tot aanzuivering van alle actueel of toekomstig opeisbare bedragen.
Art. 8 – Opeisbaarheid: In geval van niet-betaling van één van onze facturen op de vervaldag, worden alle schuldvorderingen op de contractant onmiddellijk opeisbaar en kan onze firma de uitvoering van de lopende overeenkomsten opschorten of deze geheel of gedeeltelijk als nietig beschouwen. Hetzelfde geldt in geval van faillissement of vrijwillige of gedwongen vereffening van de contractant en in geval onze firma gegronde redenen heeft om te twijfelen aan de solvabiliteit van de contractant.
Indien de uitvoering van de overeenkomst om een van voormelde redenen wordt opgeschort heeft onze firma het recht om van de contractant een afdoende zekerheid te eisen alvorens bijkomende goederen te leveren. Deze zekerheid wordt steeds gevestigd op kosten van de contractant. De beslissing of een bepaalde, door de contractant voorgestelde zekerheid afdoende is, komt als partijbeslissing toe aan onze firma.
Art. 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank: Alle overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. In geval van betwisting is enkel de rechtbank van koophandel te Gent bevoegd.
Art.10 De garantie houdt in dat onze firma waarborgt dat alle goederen en hun onderdelen die zij verkocht heeft vrij zijn van gebreken in materieel en constructie. Deze garantie beperkt zich tot het gratis herstellen of vervangen, door onze firma bepaald, van de goederen of van onderdelen ervan. De werkuren en de vervoer- en reiskosten zijn niet in de garantie inbegrepen. Het defecte goed of onderdeel dient franco aan de werkhuizen van onze firma bezorgd te worden. Na onderzoek wordt door onze firma bepaald of het defect al dan niet te wijten is aan materieel- of constructiefouten. Zijn uit de garantie uitgesloten: alle gevolgschade van het gebrekkige goed of onderdeel, alle schade te wijten aan overdadig of abnormaal gebruik, gebrek of foutief onderhoud, of te wijten aan diegenen die zich van het materieel bedienen. De garantie vervalt eveneens indien de contractant het materieel laat herstellen of doet ombouwen door derden. Om de waarborg te kunnen inroepen moet de contractant onze firma onmiddellijk per aangetekend schrijven op de hoogte brengen van de gebreken die hij heeft vastgesteld.
RETOUR PROCEDURE
Alleen producten die via Lifecomfort zijn geleverd vallen onder deze procedure en kunnen worden geretourneerd. Redenen voor retourzending Er kunnen verschillende redenen bestaan om producten retour te sturen:
• Een artikel is teveel of verkeerd besteld;
• Een artikel is beschadigd of defect geleverd;
• Een artikel is defect geraakt (binnen- of buiten garantie).
In alle gevallen dient Lifecomfort vooraf op de hoogte gebracht te worden met alle nodige info voor de retour (artikel, aantal, ordernummer, factuurnummer, foutomschrijving). Hierna zal Lifecomfort een retourbon naar u opsturen. Indien de producten op uw eigen verzoek worden geretourneerd, behoudt Lifecomfortt zich het recht voor 15% crediteringskosten aan te rekenen. Deze kosten worden u vooraf medegedeeld. Retouraanvragen worden enkel behandeld indien deze binnen de acht werkdagen na factuurdatum worden gemeld. Verzending De goederen dienen goed verpakt verstuurd te worden naar onderstaand adres: Lifecomfort BV magazijn Overslag 18A 9185 Overslag/Wachtebeke U dient altijd de retourbon, duidelijk zichtbaar aan de buitenzijde van de verpakking, mee te geven met de geretourneerde artikelen. Teveel of verkeerd geleverd Producten die teveel of verkeerd zijn geleverd kunnen worden teruggestuurd mits dit binnen de acht werkdagen na factuurdatum wordt gemeld. Beschadigd of defect product In geval van een beschadigd of defect geleverd product wordt het altijd omgeruild voor een nieuw product mits dit binnen acht werkdagen na factuurdatum wordt gemeld. Producten die binnen de geldende garantietermijn defect gaan zullen na ontvangst door Lifecomfort BV gecontroleerd worden.
Producten die na de garantietermijn defect gaan kunnen ook retour gezonden worden aan Lifecomfort. Deze producten worden na ontvangst door Lifecomfort gecontroleerd. U ontvangt zo snel mogelijk een offerte voor reparatie. Wanneer u niet akkoord gaat met de kosten dan behoudt Lifecomfort zich het recht voor om €69 onderzoekskosten aan u door te rekenen.
Verzendkosten De verzendkosten van producten die teveel, verkeerd, beschadigd of defect zijn geleverd zijn in eerste instantie voor Lifecomfort. Mocht later blijken dat de reden van defect niet redelijkerwijs aanLifecomfort kan worden toegeschreven, dan behoudt zij zich het recht voor deze verzendkosten in tweede instantie aan u door te rekenen. Geldigheid Retourorders waarvan de goederen niet binnen 30 werkdagen bij Lifecomfort zijn ontvangen komen te vervallen. Het recht op het retour sturen van de betreffende goederen zal hiermee verlopen.
LEVERINGSVOORWAARDEN
Voor bestellingen < 1.000,00 EUR excl. btw zullen wij een toeslag van 50,00 EUR doorrekenen. Niettegenstaande franco levering, wordt elke nieuwe aanbieding wegens afwezigheid van de klant, gefactureerd aan de effectieve transportkost. Om deze aanrekening te vermijden dienen de openingsuren en sluitingsdagen tijdig schriftelijk te worden doorgegeven aan de verkoper. De risico’s en gevaren van het vervoer zijn ten laste van de klant, zelfs in geval van franco levering. Het lossen van de goederen gebeurt door de transporteur tot op het gelijkvloers en tot 1 meter achter de stoep. Extra verplaatsing gebeurt steeds met behulp van en geheel voor risico van de klant. Verkeerde leveringen kunnen geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding.